ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌
  2. 平安女学院大学学内刊行物
  3. 平安女学院大学研究年報
  4. 21
  5. 1

発達検査課題における他者認識の評価に関する考察

https://doi.org/10.20601/00002427
https://doi.org/10.20601/00002427
f913b8a7-e721-438d-8197-7538fc97ef7c
名前 / ファイル ライセンス アクション
清水里美ほか:発達検査課題における他者認識の評価に関する考察.pdf 清水里美ほか:発達検査課題における他者認識の評価に関する考察 (1.1 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2021-04-15
タイトル
タイトル 発達検査課題における他者認識の評価に関する考察
言語 ja
タイトル
タイトル A Consideration on the Recognition of Others in Developmental Examination Tasks
言語 en
タイトル
タイトル ハッタツ ケンサ カダイ ニ オケル タシャ ニンシキ ノ ヒョウカ ニ カンスル コウサツ
言語 ja-Kana
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 発達検査課題
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 他者認識
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 三つの水準
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Developmental examination task
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Recognition of others
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Three levels
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20601/00002427
ID登録タイプ JaLC
著者 清水, 里美

× 清水, 里美

ja 清水, 里美

ja-Kana シミズ, ミサト

en SHIMIZU, Satomi

Search repository
加藤, 隆

× 加藤, 隆

ja 加藤, 隆

ja-Kana カトウ, タカシ

en KATO, Takashi

Search repository
著者所属
言語 ja
値 平安女学院大学短期大学部・保育科
著者所属
言語 ja
値 関西大学名誉教授
抄録
値 本論文では、他者認識の観点から発達検査課題の内容を捉えることを試みた。はじめに、発達検査の歴史について触れた。次に、発達障害概念の広がりに伴うアセスメントの課題を整理し、検査課題で他者認識の発達評価をおこなうことの重要性について述べた。さらに、乳幼児期の他者認識の発達過程について概観し、先行研究をもとに検査課題における「他者」を三つの水準に分類した。すなわち、第一水準の他者は検査が実施されている場面で「目の前にいる他者」(すなわち、検査者)、第二水準の他者は刺激の一部として提示される「特定の他者」、第三水準の他者は不特定多数の「一般的他者」とし、「他者」の水準の違いに着目することを提案した。そして、臨床現場で一般的に用いられている新版K 式発達検査をもとに、それぞれの水準の他者が関与する検査課題の内容についてまとめた。
In this paper, ‘others’ was classified into three levels. The first level was defined as a person facing.The second level was defined as third party. The third level was defined as the general unspecified others. These three levels of others were applied to stimulus or procedure in developmental tasks especially included in the Kyoto Scale of Psychological Development. In the Kyoto Scale of Psychological Development, there were many tasks about the first level of others for infant and toddler. The task about the second level of others was ‘Comprehension’ which was the task of guessing the behavior of others under the assumed circumstances. Also, the task about third level of others was ‘Plan of Search’. The failure of this task might reflect carelessness in the integration of instructional information and/or lack of consideration of what level of detail might be reasonable for answers to be generally acceptable. In clinical support, it is important to assess which level of others the examinee understands through the performance of tasks.
書誌情報 ja : 平安女学院大学研究年報
en : Heian Jogakuin University Journal

巻 21, 号 1, p. 45-51, 発行日 2020-12-31
出版者
出版者 平安女学院大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 1346227X
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 14:54:56.068923
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3